tisdag 30 mars 2010

Inredning

En sak som är så underbart med Holland är blommorna. Onsdag och lördag har vi marknad på torget, och där kan man köpa allt från bikinis i smällkalla vintern(har aldrig förstått hur man ska kunna prova?) till gojibär, blommor, ost, nötter, kläder, inredning, ja, det mesta...
Man kan verkligen frossa i blommor tycker jag. Det kostar inte alls lika mycket som i Sverige och det är så vackert att ha färska blommor hemma.

Här är en bukett med ranunkel på buffén. En av mina favoritblommor. Vilken är din favoritblomma?
Den här pallen tycker jag är så snygg. Jag vill kunna snickra! Men jag får nog ta några timmar i skogen och i pappas verkstad i sommar och greja lite, jag tycker det är så roligt! Den här pallen såg vi på ett hotell i Amsterdam i deras lounge. Snygg mix med de stilrena sofforna de hade.

Här ser ni ett annat exempel på hur man kan arrangera blommor. Plaströr som är pluggade. Måste lista ut hur man gör det - tips någon? Visst är det roligt att kunna ha blommor vid sidan av entrén?
Jag har köpt lite lökar som barnen ska få plantera i helgen. Det är gladiolus, fresia och kalla - alla underbart vackra vita. De ska alla planteras denna årstid, och jag hoppas det blir något av dem. Jag har ju inte de grönaste av fingrar. Men jag hoppas barnen bidrar där!
Nu har jag också blivit förkyld. Inget vidare alls! Men jag motar bort dem med ingefära, honung och citron i varmt vatten, och Chi-San. Det brukar funka. Ida fick jätteont i örat igår när hon skulle somna så då gjorde vi ordning lökomslag. Jag tycker inte smärtstillande brukar fungera.
Man hackar en matsked gul lök, värmer den på ett lock på kokande vatten. När den blivit mjuk och varm lägger man löken i en tygbit, knyter till och lägger på örat. Dra på en mössa och ligg på örat som gör ont. I andra örat hade Ida avslappningsmusik, och hon somnade efter bara en liten stund och värken försvann.
Nu är det bara 2 dagar kvar!
Ha det bra vänner
Eva

Inga kommentarer: