torsdag 11 februari 2010

MAT!

Vad tråkig jag är! Här lockar jag er med att visa vad jag sytt för inredningsprylar, och så glömmer jag att ta kort... Nu har de gått iväg till barnens skola för deras "Haiti-sale" där de ska auktioneras ut till förmån för Haiti. Ska dit i eftermiddag - får väl köpa hem mina egna alster - haha!

Var och handlade häromkvällen, och blev helt bestört när jag tittade på hyllorna. Kan man verkligen köpa smakförstärkare? Trodde inte det var sant, det jag såg! Att Holland inte har världens bästa matkultur visste jag, men det här! Det är ju t om med förbjudet i vissa länder! Googla på det så du vet vad detta giftet är! Så här ser det i alla fall ut. Jag kunde inte låta bli att fota det, ingen mästerfotografbild, då det togs med mobilen.


E621=smakförstärkare=natriumglutamat
Mitt råd är att undvika det i mesta möjliga mån!!!
Betydligt trevligare är det att gå till marknaden i Hilversum. Här är jag på väg i gårdagens snöyra för att köpa födelsedagspresent till min käre systerson, och lite annat smått och gott. Blommorna struntade jag i eftersom det var så kallt, så blommorna hade nog dött med en gång. Det är lite lustigt, för saltet har tagit slut i Holland, så nu kan man inte salta vägarna som man brukar. Och att ploga dem, det kan man glömma, det finns för få plogbilar här! Så med den snön som kommer nu, och alla som kör med sommardäck kan det bli riktigt farligt på vägarna!

Här brukar jag handla ost. Det finns alldeles underbara ostar, man måste prova sig fram. Men man får alltid provsmaka så man är säker på att man får rätt. Igår köpte jag en ost med koriander - min favorit ört i mat just nu. Alldeles ljuvligt. Får se om det är något kvar till syrran och hennes söta barn som kommer hit på söndag. Vad roligt det ska bli! E ska få följa med till skolan med Ida & Axel, vi får fira E's födelsedag här, vi ska shoppa med T och ha det riktigt mysigt!
Se till att äta bra mat! Det är SÅ viktigt!
Kram, Eva



Inga kommentarer: