tisdag 8 februari 2011

Vårtecken

Ok, kunde inte hålla mig till i morgon när jag negligerat er totalt under så lång tid. Ni får se mina små vårtecken redan idag.

Den här lilla lökblomman finns i våra Dudok inspirerade blomlådor på framsidan på vardera sida om entrén. De var tidigare helt överväxta med konstiga buskiga hemska blommor och när jag grävde ur dem, hoppade 3 små möss fram sent i höstas... Möss, råttor och myror måste jag erkänna har jag svårt för. Fast jag tycker mycket om ormar, ödlor och spindlar. Det är bara jag i familjen som vill ha en orm i ett vackert terrarium hemma...
Dudok var en modern holländsk arkitekt som levde fram till 1974. Han har formgivit 75 hus, fastigheter och hela kvarter, och var även stadsarkitekt i Hilversum. Han har ritat barnens skola, och hade en stark influens av Frank Lloyd Wright. Man kan cykla runt och se hans verk, de har gjort en 'Dudok-route' här, den måste jag cykla om jag någon gång får besök av någon intresserad arkitekt...
Självklart är blommorna på framsidan enhetliga i färg. Kan ni gissa vilken? Jaså, var det så lätt? Svaret är ju VIT!


Här på baksidan kan man se dessa orensade rabatter. Jag som har de minst gröna fingrar någon skådat kan ju knappt se skillnaden på vad som ska bort och vad som ska vara kvar. Vi har några halvkonstiga träd, som i 8 månader av året är kala och ser döende ut, i 3,5 månader är de utrustade med gröna blad, och de resterande 2 veckorna är det gula blommor på dem. Jag menar, vad är det för vits med att ha sådant kvar? Visst blommorna är fina, men de har man glömt när det är det är juli och de har vissnat. Och så blir det alldeles kladdigt på stenplattorna av blommorna. Jag funderar på att sätta väldoftande schersmin, eller en vacker ros kanske i stället. Vad tror ni? Förslag? De står båda mot väggstaket och riktningen är i princip rakt söderut resp. norrut. Det måste vara helt andra växtzoner här jämfört med Sverige antar jag.

Nåväl, nu måste jag hämta Axel på skolan, Ida ska iväg på tennislektion idag.

Tjong tjong, balkong!
Eva

Inga kommentarer: